Tuesday, March 6, 2012

Bab 5 Penstabil Automatik


Bagaimanakah penstabil ekonomi mampu mengurangkan kesan kemerosotan ekonomi semasa ekonomi melambung dan semasa ekonomi meleset? Terangkan.




Penstabil automtik merupakan satu sistem fiskal yang sedia ada yang berubah secara sendiri mengikut situasi dalam ekonomi untuk mengurangkan kesan turun naik kegiatan ekonomi.
Antara pensatbil automatic dalai dalai fiskal ialah: .
a.   Cukai progresif dan cukai berkadar
Jumlah hasil cukai progresif  dan cukai berkadar meningkat apabila pendapatan bertambah dan sebaliknya. Sewaktu ekonomi sedang melambung dan pendapatan Negara meningkat,secara automatik hasil cukai turut meningkat menyebabkan permintaan agregat menurun. 

Sebaliknya sewaktu ekonomi mengalami kemelesetan  dan pendapatan Negara merosot, jumlah hasil cukai juga menurun secara automatik dan menghalang kejatuhan permintaan agregat secara berlebihan.

b.  Bayaran pindahan kerajaan seperti skim pengangguran
Sewaktu pendapatan Negara sedang merosot dan kadar guna tenaga rendah,perbelanjaan kerajaan dalam bentuk skim pengangguran turut bertambah.

Tambahan bantuan kewangan mengurangkan penguncupan ekonomi dengan mengurangkan kejatuhan perbelanjaan agregat. Sebaliknya sewaktu ekonomi sedang melambung dan kadar pengangguran adalah rendah.Bantuan kewangan kepada para penganggur jatuh.Keadaan ini mengurangkan suntikan dalam ekonomi dan menyekat kenaikan perbelanjaan agregat.

c.   Dasar harga maksimum dan dasar harga minimum.
Kawalan harga dapat menstabilkan tingkat harga dengan menghalang kenaikan atau penurunan harga  yang berlebihan.

Semasa inflasi,dasar harga maksimum menyekat kenaikan harga bagi barang-barang kawalan.Sebaliknya semasa ekonomi mengalami kemelesetan,  dasar harga minimum dilaksanakan bagi barang-barang khasnya barang pertanian  agar tiada kerugian yang teruk dihadapi oleh pengeluar dan kegiatan pengeluaran dapat diteruskan.

DISEDIAKAN OLEH:
IZZAD ANNAZ BIN JAHAN

No comments: